تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
عضو کارگروه انتخاب وزیر راه در گفتگو با رویداد۲۴؛

تنها زن کابینه از اصول‌گرایان رأی اعتماد می‌گیرد؟ | ذهبیون: فرزانه صادق مالواجرد از دل وزارت راه آمده، بذرپاش هیچ ربطی به این وزارتخانه نداشت

مسعود ذهبیون، عضو کارگروه انتخاب وزیر راه، درباره انتخاب صادق مالواجرد، به عنوان وزیر راه می‌گوید: «اولین تفاوت او با وزیر قبلی این است که بذرپاش اصلاً ربطی به این وزارتخانه و سابقه کاری مرتبط نداشت.؛ اما خانم صادق معاون وزارتخانه بوده و در حوزه شهرسازی تحصیلات دارد و معاون وزیر بوده است.»

تنها زن کابینه پیشنهادی پزشکیان از اصول‌گرایان رأی اعتماد می‌گیرد؟ | عضور کارگروه انتخاب وزیر راه: فرزانه صادق مالواجرد از دل وزارت راه آمده، بذرپاش هیچ ربطی به این وزارتخانه نداشت

رویداد۲۴ | امیرحسین جعفری: برای وزارت راه یک زن به مجلس معرفی شده است؛ در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس، فرزانه صادق مالواجرد دومین وزیر زن در جمهوری اسلامی است. او که سابقه قابل توجهی در وزارت راه دارد، به گفته اعضای کارگروه انتخاب وزیر راه نسبت به مهرداد بذرپاش و رستم قاسمی، تجربه و توان بهتری برای اداره این وزارتخانه کلان دارد.

بذرپاش اصلاً ربطی به این وزارتخانه نداشت

مسعود ذهبیون، عضو کارگروه انتخاب وزیر راه، معتقد است که تفاوت‌های قابل توجهی میان صادق مالواجرد با بذرپاش وجود دارد و صادق مالواجرد از بدنه وزارت راه است؛ او در اینباره می‌گوید: «اولین تفاوت ایشان با وزیر قبلی این است که بذرپاش اصلاً ربطی به این وزارتخانه نداشت و سابقه کاری هم نداشت. خانم صادق معاون وزارتخانه بوده و در حوزه شهرسازی تحصیلات دارد و معاون وزیر بوده است. در حوزه حمل و نقل شاید سابقه اجرایی نداشته باشند اما ایشان در جلسات شورای معاونین با این مسأله آشنا شده است. در نتیجه خانم صادق مالواجرد با این حوزه آشنایی دارد و تماس لازم را با بخش حمل و نقل داشته است. ضمن اینکه مسائل حمل و نقل کاملاً به بحث شهرسازی مرتبط است. توسعه شهرسازی بر اساس حمل و نقل یکی از موضوعات مهم جهانی است که در دوره آقای آخوندی هم خیلی روی آن کار شد و خانم مالواجرد در معرض چنین بحثی بوده است.»


بیشتر بخوانید:

راه دشوار فرزانه صادق برای کسب رای اعتماد | زاکانی انتقام می‌گیرد؟

فرزانه صادق مالواجرد کیست؟ | یک زن در میان کاندیداهای سکانداری وزارت راه و شهرسازی


مالواجرد حتما معاون حمل‌ونقل قوی انتخاب خواهد کرد

ذهبیون معتقد است که وزارت راه وظایف بسیاری دارد و انتخاب معاون حمل و نقل با اختیارات لازم، نخستین گام صادق مالواجرد است؛ او می‌گوید: «وزارت راه یک وزارتخانه بزرگ و زیرساختی است. وزارت راه کارعمرانی قابل توجهی انجام می‌دهد و برای مدیریت آن باید تفکیک لازم بین کار‌ها صورت بگیرد. ایشان در مجلس هم قول تفکیک را داده است. اگر ایشان انتخاب شود، حتماً باید معاون حمل و نقل را یک چهره بااختیار بگذارد که در بخش حمل و نقل بیشتر ورود کند تا وزیر به سیاست‌گذاری‌ها و راهبری‌های کلان ورود کند. بخش‌های شهرسازی هم خودشان مسلط هستند. آنچه پیش روی وزیر جدید است، چالش‌های بخش حمل‌و‌نقل است که باید به معاون بعدی اختیارات دهد. حوزه حمل و نقل بخش‌های واگرا دارد، بخش دریا و راه آهن و و جاده و هواپیما با هم مرز‌های جدی دارند. معاون حمل و نقل باید حتماً از همین بخش باشد و خانم صادق هم در این زمینه آگاه و مسلط هستند.»

میراث ماندگار بذرپاش: افزایش سوانح بدون وارد کردن یک واگن قطار

عضو کارگروه انتخاب وزیر راه، معتقد است که چالش‌های بسیاری در حوزه وزارت راه از دولت قبل باقیمانده و صادق مالواجرد باید در حوزه راه آهن و سوانح رانندگی تغییرات اساسی رخ دهد. او می‌گوید: «چالش‌های حمل و نقل که از دولت قبل بازمانده زیاد است. آمار سوانح رانندگی در حال بالا رفتن است، در حالی‌که سه سال قبل به ۱۵ هزار رسیدیم اما الان به ۲۰ هزار کشته رسیده‌ایم. سرمایه‌های انسانی و مادی گسترده‌ای در این حوزه از بین می‌رود و یک درصد رشد اقتصادی در اثر تصادفات کاهش می‌یابد. اگر سوانح رانندگی را مدیریت کنیم یک درصد رشد اقتصادی داریم. فرسودگی ناوگان‌ها در تمامی بخش‌ها هم یکی دیگر از چالش‌های پیش رو ایشان است. در بخش ریلی و هوایی کمبود ناوگان داریم و سیاست‌گذاری‌های کلی وزارت راه در کنار وزارتخانه‌های اقتصادی باید به آن رسیدگی کنند. در ۶ سال گذشته مدیریت راه‌آهن اصلاً خوب نبوده است. سه سال قبل می‌گفتند ۲ هزار لوکوموتیو از روسیه و چین می‌آوریم اما یک عدد هم نیاوردند. یکی دیگر از چالش‌ها مسأله تبعیض در حوزه سوخت است.»

مهم حذف نگاه جنسیتی در امور کارشناسی است

ذهبیون معتقد است که تغییرات قابل توجهی با حضور خانم مالواجرد در وزارت راه شکل خواهد گرفت؛ او می‌گوید: «تغییرات جدی با حضور خانم صادق مالواجرد در وزارت راه اتفاق می‌افتد. مدیریت راه آهن و حمل‌ونقل جا‌به‌جا می‌شوند و افراد مناسب‌تری انتخاب خواهند شد. مهم‌ترین تحول این است که نگاه جنسیتی را روی مسئولیت‌های کلان، حذف کنیم. این اتفاق می‌تواد یک تغییر نگرشی باشد. انتخاب ایشان نشان می‌دهد که خانم‌ها هم با نگاه کارشناسی می‌توانند موفق باشند.»

انباشت مشکلات از زمان دولت رئیسی، تنها میراث بذرپاش برای صادق مالواجرد است اما سابقه او در وزارت راه نشان می‌دهد که با انتخاب معاونین توانمند، می‌تواند از چالش‌های این حوزه عبور کند. مالواجرد با انتخاب مسئولین جدید و عبور از مدیران دولت رئیسی، می‌تواند شرایط بهتری را برای وزارت راه رقم بزند و تابو جنسیت برای انتخاب وزیر زن در وزارتخانه‌های سخت را بشکند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
1
3
بذرپاش یک سوتفاهم بود . یه ضربالمثل چینی میگه : تغاری بشکند ماستی بریزد.
اینا اینجوری پست گرفتند .
ناشناس
|
Romania
|
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
1
2
بذرپخش باند و لابی قدرتمندی تو ایران داره. عین لابی جهود در امریکا.!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
0
0
بذرپاش سوادی نداشت که وزیر شود مدرکش هم ظاهراً سهمیه ای بوده
نظرات شما
پیشخوان